Hur man lägger in en header!

Hej alla pandor! Bearlove undrar hur man lägger in en header på sin blogg, så det ska jag visa.
1. Gör en header och spara den på Paint. När du är klar med headern så ska man ta reda på hur stor den är.
Det kan man göra så här: ha uppe din header på Paint. Kolla om du ser små blåa fyrkanter i hörnerna av bilden.
Klicka på en av dom. Då så kan man dra musen ut eller in, och så blir bildens... altså det som är bakom bilden, det vita, det försvinner eller blir mer beroende på om man drar musen in eller ut. Dra musen lite ut och sedan in igen, då ser man längst ner i högra hörnet hur stor bilden är. Som på bilden:




Jag brukar skriva upp bildens storlek, så att man kommer ihåg den.
2. Gå in på din blogg och ladda upp bilden som du ska ha som header. Ta med bilden i ett inlägg.
3. Högerklicka på headern och välj sedan "Egenskaper". Då ser det t ex ut så här:

Och sen kopierar man bildens adress (det som är inringat med rött på följande bild):

4. Gå in i din stilmall på bloggen. Leta upp avsnittet som heter "#Header {".
Detta kan värka lite komplicerat, men nu ska du klistra in följande koder i din stilmall:
background: url(DIN BILDADRESS) no-repeat center center;
\"";
voice-family:inherit;
width:798px;
height:366px;
}html>body #header { width: 798px366 }
Där det står "DIN BILDADRESS" ska du klistra in adressen till din bild som du kopierade nyss.
Altså före du klistrar in alltihop så ska du kolla i din stilmall på avsnittet som heter ""Header {".
Där ska du klippa ut allt som är inom dom första paranteserna. Altså detta: (Jag visade på ett annat avsnitt i stilmallen för jag har ju redan tagit bort det på header avsnittet)


5. NU klistra du in det som jag visade i steg 4. (Detta) :
background: url(DIN BILDADRESS) no-repeat center center;
\"";
voice-family:inherit;
width:798px;
height:366px;
}html>body #header { width: 798px366 }
Och där det står "DIN BILDADRESS" klistrar du in adressen till din bild.
Sen ska man ändra "widht:" och "height:" till bildens bredd och höjd.
Widht är bredd och height är höjd.
Kolla på dom siffrorna som du skrev upp i steg 1. Den största siffran är nästan alltid det som ska stå på widht.
Du ska fylla i widht och height på följande ställen:
background: url(DIN BILDADRESS) no-repeat center center;
\"";
voice-family:inherit;
width:
HÄRpx;
height:
HÄRpx;
}html>body #header { width:
HÄRpx366 HÄR}
Sen är det bara till att förhandsgranska och spara. Om du har gjort rätt så sitter nu headern på plats.
OBS! Det kan värka väldigt krångligt och komplicerat i början. Det tyckte i alla fall jag.
Men ett tipps är att skriva upp mycket och inte ge upp.
Jag hoppas att det var till hjälp.
                                                  

Kommentarer
Postat av: Davi22

Var är pandan som du tror att jag ser ut?

Du vet till min tävling?

2011-04-03 @ 11:00:24
URL: http://davilina.bloggplatsen.se/
Postat av: Lina

Den är ju i det nyaste inlägget.

2011-04-03 @ 14:25:35

Kommentera inlägget här:

Ditt namn/pandanamn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag ser den men du måste inte skriva någon.)

Din webbsida/blogg:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0